Jumat, 08 Januari 2010

Masa Muda...

Comments


Setiap orang yg sudah berumur / tua pasti ada kenangan masing-masing masa mudanya dulu. Ada kisah gembira, sedih dan tak kurang juga ada yg menyimpan kisah berbaur sesalan.

Apa pun jenis kisah dan kenangan yg tersimpan dalam hati masing-masing, ia pasti tetap tersimpan rapi. Ia akan kekal dengan diri hingga ke liang lahad.

Bagaimana pula kita yg masih muda belia ini???

Pernahkah kita bertanya pada diri sendiri kenangan apakah yg bakal terpahat di hati bila kita sudah tua kelak? Bagaimanakah cara yg kita akan lakukan untuk isi masa muda kita? Ke arah manakah kita akan curahkan tenaga muda kita yg melimpah ruah ini??

Dalam diri tanamkan azzam untuk gunakan tenaga dan masa ini untuk jalan Allah. Agar bila tua kelak, hati rasa bersyukur karena berpeluang mengerjakan warisan nabi sejak muda.

Bukankah di akhirat kelak Allah akan bertanya pada hambaNya, apakah yg kau lakukan ketika zaman mudamu?? Tidkkah jawaban yg paling baik ialah :

" Ya Allah, telah kuhabiskan zaman mudaku untuk menegakkan agamaMu di muka bumi.
Semoga setiap diri kita diberi peluang sedemikian. Insya Allah..

Masa Muda... Untuk Apa Dihabiskan...??

Hari ini dimana-mana... terdapat berbagai macam aktivitas keislaman... baik kecil ataupun besar.... Semua menuju sau tujuan... Tegaknya Kalimatullah di muka bumi... Demi Mencari keredhoan Ilahi.. Insya Allah. Semoga.

Lihat.. Perhatikan.... Jika saudara yakin akan kebenaran dan kemurniannya (bukan aliran sesat)... bergabunglah dalam aktivitas yg ada. Dimanapun saudaraku berada.

Sumbangkanlah sedikit waktu, tenaga ataupun harta... jika perlu nyawa... Untuk Allah... Untuk Islam yg kita cintai. Jika tidak, apalah arti hidup. Sikap pasif atau hanya jadi penonton menjadi penyesalan kelak. Sebab semua bentuk upaya untuk tegaknya Islam Insya Allah bernilai disisi Allah. Sekecil dan sesedikit apapun... mari berbuat. Inilah hidup yg sebenarnya... dan itulah bekal perjalanan menuju Allah.


"Berbagai Sumber"